درب چوبی،درب اتاق،درب ورودی

آشنایی با انواع درب های چوبی،درب های ورودی،درب های اتاق

درب چوبی،درب اتاق،درب ورودی

آشنایی با انواع درب های چوبی،درب های ورودی،درب های اتاق

سخت افزار درب چوبی

معرفی سخت افزار درب های چوبی 

 

درب بدون سخت افزار تنها تخته ای چوب، فلز یا شیشه است اما سخت افزارها هویت و کاربرد درب را تشکیل می دهند. سخت افزارهای درب چوبی داخلی شامل قفل، لولا، دستگیره، ضربه گیر و جک های آرام بند می شوند که در انتخاب هر یک علاوه بر زیبایی و جنس و ظاهر باید به عملکرد و کاربرد آن نیز توجه شود.

 

سخت افزار درب ورودی حیاط

 

یکی از اولین چیزهایی که هنگام ورود به یک خانه خواهیم دید درب ورودی حیاط  است. در طی روز ساکنین خانه چندین و چند بار از آن استفاده می کنند. سخت افزار درب ورودی حیاط هم از لحاظ امنیت و زیبایی و هم ماندگاری و نگهداری و دوام اهمیت دارد.. همچنین به علت قرارگیری درب ورودی حیاط در فضای باز میزان مقاومت چوب و سخت افزار آن در مقابل نور خورشید و باران و برف وو … حائز اهمیت زیادی می باشد. همه این موارد برای درب ساختمانی و درب آپارتمانی نیز دارای اهمیت می باشد.

  دستگیره درب چوبی

دستگیره درب چوبی

 

دستگیره های درب چوبی دارای جنس و سبک  و ظاهرهای مختلفی می باشند. دستگیره ها از نظر شکل به دو نوع اهرمی و توپی تقسیم می شوند.
اگر فضای شما جلوه ای مدرن دارد باید دستگیره هایی با خطوط ساده و بدون تزئینات از جنس استیل یا شیشه استفاده کنید و برایی کسانی که سبک کلاسیک و قدیمی را ترجیح می دهند دستگیره های برنزی یا برنجی با تزئینات زیاد و پر آب و تاب و نقش و نگار  برای درب های چوبی مناسب است. در نهایت انتخاب شما باید تکمیل کننده سبک فضا باشد.

سخت افزار های درب چوبی

 

ابزارهای جدید نقشی موثر در عملکرد درب ها و نگهداری آنان و همچنین مکان های مختلف استفاده از آنان داشته و تلاش های مستمر برای بهبود روز افزون جنس این ابزارها و عملکرد آنان در حال انجام است. سخت افزارهای درب های چوبی فقط نقش سختت افزار نداشته و در بسیاری از موارد به زیبایی این بخش ها جهت تزیین درب چوبی اهمیت زیادی داده می شود.

 

درب چوبی MDF

 

ساخت درب چوبی با ام دی اف MDF

درب چوبی

ام دی اف مخفف تخته فیبر با چگالی متوسط است که امروزه برای ساخت درب چوبی داخلی بسیار متداول است. ام دی اف یک محصول مهندسی شده است و بسیار پایدار بوده و در برابر تغییرات درجه حرارت و رطوبت تغییر شکل نمی دهد. از این رو برای استفادهه در محیط های مرطوب مناسب است. ام دی اف را پس  از تولید می توان با استفاده از روکش های اچ دی اف، پی وی سی یا روکش های ملامینه پوشش نمود. این روکش های تزئینی علاوه بر زیبایی، به دوام و کاربرد این درب ها در محیط هایی مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی کمک می کنند. در اکثر بناهای امروزی بیشتر درب های چوبی داخلی محیط های مرطوب از این ماده ساخته میی  شوند.

 مواد مورد استفاده در ساخت درب چوبی

مواد مورد استفاده در ساخت درب های چوبی مختلف می باشند و خواص متنوعی را از آنها می توان انتظار داشت. این درب ها کاربرد های متفاوتی متناسب با فضا و محیط دارند.

  •  ام دی اف MDF  (درب MDF)
  •  تخته سه لا

 

ساخت درب چوبی با تخته سه لا

درب چوبی

برای ساخت درب چوبی با استفاده از تخته سه لا، قابی تو خالی تولید می شود که کلیت و قاب درب را تشکیل می دهد. نوع دیگری از درب های ساخته شده از تخته سه لا نیز وجود دارد که فضای خالی مرکز درب را با الیاف چوبی پر می کنند. درب های تخته سه لایی توپر نسبت به انواع تو خالی عایق حرارت و صدای بهتری هستند اما همچنان نسبت به درب های چوبی طبیعی قیمت پایین تریی  دارند.

درب های فلزی ودرب های شیشه ای

برای اجرای دکوراسیون مدرن و ایجاد جلوه ای متفاوت در بنا از درب های فلزی و شیشه ای استفاده می شود. این درب ها جلوه ای مدرن و ساده دارند و مانند درب های چوبی تاب خوردگی ندارند و سروصدای کمتری ایجاد می کنند. قیمت این درب ها نسبت به درب های چوبی مهندسی شده بیشتراست اما از درب هایی با چوب طبیعی ارزان تر می باشد. از شیشه های شفاف، مات یا شیشهه های رنگی می توان در ساخت درب های شیشه ای استفاده کرد. امروزه برای اینکه درب های شیشه ای عایق صوت و حرارت باشند از شیشه های دوجداره برای ساخت آنها استفاده می شود. برای فضاهای خصوصی نیز می توانید از شیشه های مات استفاده کنید. ایجاد طرح با سند بلاست بروی شیشه کمکی بزرگ به زیبایی فضاها کرده است.

چگونگی ساخت درب ضد سرقت
درب ABS چیست
درب PVC چیست

در ساخت انواع درب ها چه نوع متریالی نیاز است؟

متریال های متدوال در انواع درب های چوبی و  سایر درب ها

نوع درب بسته به مکان استفاده آن و کاربردش تعیین می شود. متریال های متداول در انواع دربها عبارتند از :

  • چوب طبیعی
  • ام دی اف MDF

درب MDF

 

  • تخته سه لا
  • فلز
  • شیشه


انتخاب لولای مناسب برای درب چوبی و فلزی

فارق از جنس درب یا نوع آن و محل نصبش چیزی که عملکرد درب به آن وابسته است لولا می باشد.

درب های چوبی و فلزی و … معمولا توسط دو ورق فلزی که لولا گفته می شوند از یک سمت روی چهارچوب متصل شده واین لولاها وظیفه حرکت دادن درب را به عهده دارند. نصب اشتباه یا انتخاب لولای نامناسب باعث اختلال در کار درب و گردش آن می شود. گاهی برای درب های بزرگ از لولاهای محوری استفاده می کنند این لولا متشکل از میله ای است که در قسمت پایینی یا بالایی درب نصب می شود و باعث حرکت آن می شود. برای نصب درب های شیشه ای استپ ها نقش لولاها را ایفا می کنند و روی زمین و روی قاب بالایی درگاه درب نصب می شوند و ورقه شیشه داخل این استپ ها قرار می گیرد. تنظیم دقیق این لولا ها مهم است زیرا برخورد لنگه های درب به هم ممکن است منجر به شکستن آن شود.

 

ساخت درب چوبی با استفاده از چوب طبیعی

 برای ساخت درب چوبی از درختان مختلفی استفاده می شود که هریک قیمت متفاوتی دارد. چوب هایی که برای ساخت درب  استفاده می شوند معمولا از درختان زیر است.

  • راش
  • بلوط
  • ملچ
  • توسکا
  • افرا

صفحه رویه درب های چوبی می تواند طرح های مختلفی داشته باشد و یک یا چند پانل روی آنها کنده کاری شده باشد. درب هایی با چوب طبیعی در برابر تغییرات دما و درجه حرارت و رطوبت منبسط و منقبض می شوند از این رو بهتر است از این درب های چوبی برای سرویس بهداشتی، سونا یا مکان های مرطوب دیگر استفاده نشود. گره ها و طرح های طبیعی چوب روی این درب ها طبیعت راا به فضای شما وارد می کند و جلوه ای زیبا به محیط می دهد.

 


 

چه نوع چوبی در ساخت درب چوبی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد

 شناخت مراحل ساخت درب های چوبی

چوب روس به دلیل کیفیت بهتر و مقاومت بیشتر نسبت به بقیه چوب ها، عموما چوب مصرفی برای ساخت درب های چوبی مانند درب وورودی و درب اتاق و …می باشد.مراحل ساخت درب چوبی به این صورت است که ابتدا چهارچوب یا همان کلاف چوبی مستطیل شکل اولیه درب با ابعاد و اندازه های تعیین شده را آماده می کنیم به این شکل که:

  • چهارچوب درب به ابعاد ۱۰/۲ cm، پهنای ۷ cm، ضخامت ۴ cm، عرض ۹۰ cm با پهنای ۷ cm و ضخامت ۴ cm بریده شده و سپس با استفاده از اتصال کام و زبانه، آن ها را در هم چفت نموده و به وسیله منگنه و میخ کاملا محکم می شود.
  • جای قفل درب را پس از کامل شدن چهارچوب اولیه در اندازه تقریبی ۰۵ cm از لبه مشخص می شود.
  • یک طرف چهارچوب را با چسب محکم کرده و یک تخته ی چوبی که به عنوان کاور یا روکش عمل می کند روی آن قرار گرفته و اطراف آن میخ کوبیده می شود تا کاملا ثابت شود.
  • در این مرحله چهارچوب برگردانده شده و درون  آن که یک قاب تو خالی می باشدبه وسیله شبکه های هانیکام یا همان کارتون های مشبک یک دست، پر می شود. بعد از آن کاور یا روکش دوم چسب کاری شده و روی دیگر چهارچوب که خالی مانده است قرار گرفته، میخکوب و ثابت می گردد.
  • در این مرحله که مرحله نهایی می باشد، درب زیر دستگاه پرس قرار گرفته پس از گذشت ۱۵ دقیقه روکش ها و چهارچوب کاملا به هم چسبیده و پرس می شوند. سپس درب از زیر دستگاه خارج شده و توسط اره برقی اضافات و مازاد روکش ها بریده شده و برای مرحله رنگ کاری آماده می شود.

نکات مهم در مورد ساخت درب چوبی

  1. باید توجه شود که داخل درب های چوبی  که روکششان ابزار خورده (تراش خورده) هستند، از کارتون های توخالی و مشبک در قاب آنان استفاده شود زیرا در حین پرس اگر از قیر میانی در ساخت آنها استفاده شده باشد، قسمت ابزار خورده به داخل فشار آورده وو احتمال شکستن روکش درب را بسیار بالا می برد.
  2. استفاده از قیر میانی به فاصله هر۴ cm، در ساخت درب های چوبی که روکش آنها کاملا صاف و یکدست می باشد، باعث می گردد  موج درب ها بسیار کم شود و مقاومت آن در برابر اصابت ضربه یا هنگام پرس شدن، بالا رود.

 

انواع درب های چوبی و پرکاربردترین آن ها

انواع درب های ورودی

درب چوبی

سه مورد اول از پرکاربردترین درب ها برای ورودی های ساختمان می باشند.

  1. درب ورودی چوبی
  2. درب ورودی فایبرگلاس
  3. درب ورودی هیبرید (یک نوع گیاه پیوندی لایه لایه)
  4. درب ورودی فلزی
  5. درب ورودی شیشه ای

ویژگی های درب های ورودی

اولین چیزی که هنگام ورود به یک بنا خواهیم دید درب ورودی آن است. در طی روز مراجعین این بنا چندین و چند بار از آن استفاده می کنند، لذا بهتر است که تمامی معایب و مزایا و تمام ریزه کاری های لازم را در این مورد را بدانیم.

بدون شک طراحی درب ورودی ساختمان تاثیر بسیاری در طراحی دکوراسیون و نمای بیرونی ساختمان دارد، پس قبل از  انتخاب درب ورودی باید به موارد بسیار زیادی توجه نمائید.

سخت افزارهای درب چوبی

نتیجه کار استادان طراحی بروی درب های چوبی و سخت افزارهای مرتبط با آن تولید محصولاتی متنوع از لحاظ ظاهر و مختلف از نظر کیفیت می باشد. امروزه دستگیره ها تنوع زیادی پیدا کرده اند. دستگیره های پرسلین با طرح راه راه یا گلدار یا دستگیره های شیشه ای رنگی که برای در اتاق خواب یا سرویس بهداشتی در خانه های امروزی انتخابی پرطرفدار هستند یا دستگیره های چرمی با رنگ های مختلف که جلوه ای مجلل و رسمی به درب ها می بخشند و می توانند به خوبی روی درب اتاق کار بدرخشند.


انتخاب قفل مناسب برای درب چوبی

قفل درب چوبی

جدا از اهمیت دادن به مواد اولیه ساخت درب چوبی به نوع قفلی که نیاز دارید نیز دقت کنید قفل ها در دو نوع فاق دار یا استوانه ای  در بازار موجود هستند. قفل های فاق دار از آنجا که درون یک شکاف در داخل درب قرار می گیرند و نسبت به قفل های استوانه ای امن تر هستند. قفل های استوانه ای کمترین امنیت را دارند و امکان نصب چفت کلید خور روی آنها وجود ندارد. و استفاده از آنها در درب های ورودی توصیه نمی شود.